hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| ناگهان سیلاب

کرمان| ناگهان سیلاب

اگرچه افزایش بارندگی‌ها در طول پاییز و زمستان سال جاری لبخند را بر لبان کرمانی‌ها نشانده بود اما سیلاب چند روز اخیر کام آن‌ها را تلخ کرد.

سیلاب در حالی برخی از شهرستان‌های کرمان را فراگرفته که همین مناطق در فصول گرم سال با کمبود شدید آب مواجه هستند و باگذشت چند روز همچنان برخی از روستاها در محاصره سیل قرار دارند. در سال جاری متوسط بارندگی در کرمان ۵۰ میلی‌متر اعلام‌شده است این در حالی است که سال گذشته در همین زمان این آمار به ۱۰ میلی‌متر هم نمی‌رسید اما نکته جالب اینکه متوسط بارندگی بلندمدت این استان ۱۲۴ میلی‌متر است.

تابستان سال گذشته به دلیل بی‌آبی در شهرستان‌های کهنوج، رودبار و ریگان تأمین آب شرب روستاها نیز با مشکل مواجه شده بود و بسیاری از روستاها به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های آب با تانکر آب‌رسانی می‌شدند اما حالا در زمستان با بارندگی و عدم استحصال روان آب‌ها همین روستاها دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و صدها روستا در محاصره سیل قرارگرفته است.

پلی که به سد تبدیل شد

همچنین در شهر کهنوج بسیاری از خانه‌های مجاور رودخانه این شهر مملو از آب‌شده‌اند دلیل ورود آب به خانه‌ها پلی است که در شهر کهنوج بر روی رودخانه فصلی احداث‌شده، پل سمیه بیش از ۱۰ سال قبل بر روی این رودخانه بنا شد و با بارش باران به دلیل کوچک بودن دهانه‌های پل آب وارد محله‌های شهر کهنوج می‌شود.

اما در ریگان وضعیت از همه‌جا بدتر است در این شهرستان که هم‌اکنون نیز با ریز گردها و طوفان شن مواجه است باوجود عدم بارش باران در منطقه آب‌های بالادست به سمت روستاهای سرازیر شده است و ۱۲۰ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند. این در حالی است که مردم در شرایط عادی برای تأمین آب شرب، کشاورزی و دامداری با مشکل مواجه هستند و این حجم عظیم آب که می‌تواند راهگشای مردم باشید به‌سادگی روانه کویر می‌شود و از سوی دیگر به دلیل وزش بادهای شدید منطقه سیل‌زده با ریز گردها نیز درگیر شده است.

فرماندار ریگان اظهار داشت: امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد اما به دلیل گسترده سیلاب و تعداد بالای روستاهای در محاصره سیل روند امدادرسانی کند است.

امین باقری افزود: رودخانه‌های محلی در پی بارندگی‌های روزهای اخیر بالادست طغیان کرده‌اند و آب وارد برخی از روستاها شده است.


او ادامه داد: میزان بارش در شهرستان ریگان بسیار پایین است و در سال گذشته ما هیچ‌گونه بارندگی در شهرستان نداشتیم و در سال جاری نیز این میزان بسیار اندک بوده است و بروز این سیلاب‌ها نمی‌تواند هیچ کمکی به بحث خشکسالی در شهرستان کند و فقط موجب خسارت به مردم محروم منطقه می‌شود. باقری بیان کرد: به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها امکان استحصال این روان آب‌ها برای استفاده در فصول گرم سال وجود ندارد.

او با اشاره به وجود حالت بحرانی در روستاها دچار سیلاب گفت: جلسه ستاد بحران تشکیل‌شده و همه دستگاه‌ها در حال کمک‌رسانی به حادثه دیدگان هستند.

فرماندار ریگان بیان کرد: به دلیل خسارت شدید سیل به جاده‌ها راه دسترسی به ۱۲۰ روستا مسدود شده است.

او در خصوص بازگشایی راه ریگان به ایرانشهر نیز گفت: به دلیل شکستن پل راه اصلی دچار مشکل شده است و هم‌اکنون راه به‌صورت موقت باز است و باید با اختصاص بودجه و اقدامات لازم در آستانه نوروز راه به‌صورت دائمی‌ترمیم شود.

فرماندار ریگان تعداد خانه‌های دچار سیلاب و خسارت را بیش از دو هزار خانه روستایی اعلام کرد و گفت: برآورد دقیقی از میزان خسارات وجود ندارد اما تأسیسات زیر بنایی، راه‌ها، کشاورزی و خانه‌های روستایی خسارت‌های زیادی دیده‌اند.

ورود آب به باتلاق خشک‌شده جازموریان

شرایط بحرانی در این منطقه مربوط به عشایر و دامداران حوزه جازموریان است، این باتلاق که مدت‌هاست خشک‌شده هم‌اکنون شاهد سرازیر شدن آب است و بیم آن وجود دارد که عشایر و دامداران در مناطق دورافتاده جازموریان با مشکل جدی مواجه شوند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمان اظهار داشت: از ساعات ابتدای بروز سیلاب اکیپ‌های امدادی از پایگاه‌های نزدیک به منطقه به روستاها اعزام‌شده‌اند.

محمد حیدری پور گفت: هم‌اکنون در شهرستان‌های رودبار، کهنوج و ریگان و برخی از روستاهای ارزوئیه شاهد بروز سیلاب هستیم.

او ادامه داد: خانوارهایی که دچار سیلاب ‌شده‌اند مورد امدادرسانی فوری و اسکان موقت قرارگرفته‌اند و اقلام خوراکی، چادر، پتو و پلاستیک بین آن‌ها توزیع‌شده است.

او بیان کرد: تا زمان فروکش کردن سیل و رفع بحران در مناطق سیل‌زده، امدادرسانی به آسیب دیدگان ادامه خواهد یافت.


او از حضور ۹ تیم امدادی در مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: کمبودی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان وجود ندارد اما از مردم می‌خواهیم از ساختن خانه‌ها در حاشیه و مسیر سیلاب‌ها جدا خودداری کنند و با توجه به امکان بارش‌های مجدد از مسیل‌ها فاصله بگیرند.

خسارت‌ها در حال برآورد است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در خصوص امدادرسانی به سیل‌زدگان گفت: نیروهای امدادی در سه شهرستان کهنوج، رودبار و ریگان حضور دارند و خسارت‌ها در حال برآورد است.

مجید سعیدی بیان کرد: در منطقه جازموریان برای نجات جان دامداران و عشایر اقدام به اعزام بالگرد شده است و خوشبختانه سیلاب اخیر در استان کرمان تلفات جانی نداشته است.

او با اشاره به اینکه در مدت ۱۰ ساعت در کهنوج بیش از ۸۰ میلی‌متر بارندگی روی‌داده است گفت: این حجم بالای روان آب‌ها موجب بروز سیلاب شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد